onsdag 20 oktober 2010

Snön är snart här!

Oj då lite längesedan jag har bloggat. Nåja tiden räcker inte alltid till riktigt.

Jag har som bekant förkärlek till ordspråk och ett som jag nyligen skrev på Facebook.

"Om du slutar snacka skit om mig så skall jag sluta säga sanningen om dig"

Det ordspråket är så bra!

Det finns så många fler som är bra också.Om du har ett ordspråk att dela med dig av skriv gärna en kommentar.

I dag skall fösta snön komma :-O. Redan nåja snart är det sommar igen :-)

4 kommentarer:

  1. Hej
    Intressant ordspråk.

    Vad är en sanning?
    En olycka händer och 10 personer bevittnar händelsen... du får 10 "sanningar"

    "sanning" från en sida är ett påstående men om man får båda "sanningarna" kan ett ställningstagande tas om det är "sanning" eller "skitsnack".
    "skitsnack" är "sanning" för den ena men utan mot argument så blir det bara ett påstående.

    I mitt arbete råkar jag på en massa "sanningar" som ställs mot "sanningar" vilket efter utredning visar vad som är "sanning".

    En vän till mig sa sin "sanning" och fick villkorligt samt ett stort skadeståndskrav då hans "sanning" inte var med sanningen överensstämmande.

    Så utan de 2 "sanningarna" blir den som påstår sig säga "sanningen" en "skitsnackare" med en massa påståenden.

    Vem avgör om en "sanning" är en sanning och inte "skitsnack"?
    Vad gör "skitsnack" till en osanning och vem avgör vad som är vad?

    Om någon tar ställning till en persons "sanning" utan att veta den andras "sanning" så är det en mycket lätt påverkad och naiv person, och historien är full av sådana personer som tex, barnflickan i Knutby och Manson family dom hade sina "sanningar"..., så man ska vara försiktig med sina "sanningar" för det finns dom som kanske tror på dom.
    /Janne

    SvaraRadera
  2. Glömde dela med mig med några bevingade ord..

    Bättre tiga än illa tala, Det är inte ens fel när två träter, En konflikt har alltid åtminstone två sidor, Genom sig själv känner man andra, Hellre fria en skyldig än fälla en oskyldig, Kasta inte sten i glashus, Lättare döljer en vis sin visdom än en dåre sin dårskap, Om en blind leder en blind, så faller de båda i gropen, Sagt ord och kastad sten kan inte tas tillbaka, Skenet bedrar, Tomma tunnor skramlar mest, Tänd inte den eld som du inte kan släcka, Åsnan känns igen på öronen, den dumme på sina ord

    Nu har du några fler bevingade och tänkvärda ord.
    //Janne

    SvaraRadera
  3. Jag kan hålla med dig Janne om att om någon tar ställning till den enes berättelse utan att ha hört den andra så är man lättpårverkad och naiv.

    Eller så kan det vara berättaren som är duktig på att se till att den naiva och lättpårverkade personen inte skall få någon möjlighet att ta ställning till den andra berättelsen.

    Såna personer har jag mött och desvärre så har jag varit både naiv och lättpåverkad och tack och lov gick det över precis som min förkylning :-)

    SvaraRadera