torsdag 21 oktober 2010

Förkylnings baciller JA tack!

Har haft ledigt ett par dagar eller om jag egentligen har varit sjuk det vet jag inte.

I början på veckan så fick jag en praktförkylning. Det är betydligt bättre med praktförkylning än bihåleinfektion.Förkylningsbaciller JA tack!

Jag har som sagt inte bloggat så intensivt.Beronde på att jag har ett liv som är med ett par ord är aktivt och trivsamt.

Vi har det bra och vi mår bra!<3.

Fick svar i går av en Janne på mina ordspråk svaren var intressanta men vi har nog inte samma synsätt.

Ordspråk är tolkningsfritt

Just " Om du slutar ljuga om mig så slutar jag säga sanningen om dig"

Den tolkar jag inte som att det finns två sanningar.

I de flesta fall och vad jag uppfattar detta ordspråk så handlar det om två personer.

som båda vet vad som hänt och att båda skulle ljuga så uppfattar jag det inte.

Men att två parter ser olika på olika sätt. Det är inte likställt med två sanningar.

Kram ock kalas!

1 kommentar:

  1. Hej igen.
    "om du slutar ljuga om mig" med den uppbyggnaden så är det tydligt att det menas med att vederbörande pratar med andra och "så slutar jag säga sanningen om dig" är också uppbyggt på det sätt att "sanningen" förmedlas till andra.
    Visst handlar ordspråket i grunden om två personer men det är tydligt att det förmedlas till omvärlden och då är flera inblandade.
    Två sanningar är det alltid även om man från sin egen sida kan tycka att den andra inte håller sig till den rätta sanningen.
    Bara för att man inte delar uppfattning betyder inte att det är en osanning eller skitsnack så vida inte det handlar om "han är en häst egentligen" för det är en uppenbar osanning.
    Alla uppfattar situationerna olika så vad som är en sanning blir då väldigt svårt att definiera utan ingånde studier och samtal så att alla olika händelser går att ringa in objektivt (lite överkurs i det dagliga livet kanske).
    Att båda skulle ljuga är inte troligt utan det är snarare så att båda har sin uppfattning om vad som hänt.
    Om det hade varit en person till närvarande så skulle det finnas en "sanning" till då denne uppfattar situationen på sitt sätt.

    Jag läste en studie om hur 10 personer uppfattade en händelse och de skulle då försöka minnas olika saker, man fick olika svar på färger på klädsel och olika svar på om det var dag eller natt, så det är inte helt säker att två personer uppfattar den enklaste av situationer likadant.

    Men som sagt ordspråk är tolkningsfritt.
    Mvh
    Janne

    SvaraRadera