tisdag 2 november 2010

Stans bästa skola?!

Jag var glad för att vi bor i ett område som är barnvänligt bra på alla sätt och vis och dessutom har man i alla tider kallat skolan som ligger här för "stans bästa"

Jag har under senaste åren tvivlat på vad gäller just det "stans bästa"

Min dotter har varit utsatt i skolan hon hann gå några dagar på sexårsverksamheten innan första grejen inträffade.

* Hon satt fastbunden HÅRT med hjälp av ett hopprep i ett träd en hel rast. Man kallade det för en lek som gick överstyr. Jag ifrågasatte var var rastvakterna? Hur kunde det hända? Varför när man fick en signal från andra barn bad man dem - Men gå och knyt upp då. Ingen vuxen gick ens och tittade.


Min dotter har varit utsatt för mobbing,kränkning och hot från en annan elev i klassen.

Det var ganska tunga grejer för sjuåringar som hände så jag beslöt mig för att låta skolan sköta sitt jobb. Jag frågade skolan flera och ännu fler gånger om man har varit i kontakt med den andra elevens föräldrar. Det lät man mig tro. Och jag tänkte va bra att skolan gör det dem ska trots att de inte verkade bli bättre men levde i tron om att skolan jobbar på detta.

Jag tänkte i bland - men hur uppfostrar man sina barn? visst skolans ansvar när dem är där men va sjutton klart föräldrarna måste se till att uppfostra sina egna ugnar.

När skolan började i höstas så berättade min dotter att den andra eleven nu har blivit jätte snäll och verkligen är jätte snäll mot många.

Klassen klassas av skolan som någon slags värsta klassen på hela skolan.

Vi kallades till ett slags krismöte och jag nämde där jag bla sa att men det finns ju tex en elev som upplevs mycket snällare mycket bättre men ingen verkar ta notis om det.

Visserligen så skall man väl inte bli belönad för att "uppföra sig som man skall" men om man "har gjort fel" under en längre tid så skall det uppmärksammas att man gör rätt.

Sagt och inget mer hände än så.

Nu har det gått några veckor och min dotter visar mig en kväll några märken hon har ( inte jätte blå märken) men märken som just den eleven som det inte verkar ha uppmärksammats att eleven "gör rätt" orsakar.

Jag kontakdade skolan dagen efter och man skulle ta upp det sen skulle man höra av sig.

Ingen hörde av sig jag frågade på fritids när jag hämtade och svaret blev den som ringt mig hade gått hem och - Vadå det som hände i går kan man ju inte ta upp i dag.

I går ringde en och sa jag trodde inte du ville att vi skulle prata med eleven om det utan föräldrarna.


Jag bestämde mig för att jag ringer föräldrarna själv och sagt och gjort.

Ingen har ringt den andre elevens föräldrar..

Så nu vet jag att det är svårt för föräldrar att uppfostra sina ungar om dem inte ens vet vad som händer i skolan.

De har aldrig ens fårr veta vad deras barn utsatte mitt barn för!ALDRIG!

Möjligt att den där skolan har brea siffror i sin mobbing statistik klart dom har för det finns väl inte en enda dokumentation om saker som händer på skolan eftersom föräldrarna inte får ta del av det.

2 kommentarer:

  1. http://www.barnombudsmannen.se/Adfinity.aspx?pageid=3667
    kramiz marie ch

    SvaraRadera
  2. http://samtalscoach.panatet.se/blogg/mobbning.html
    kramiz marie ch

    SvaraRadera