lördag 27 februari 2010

Helg igen och alkohol!

Helg igen och på riktigt i dag sista arbetspasset för denna vecka avslutat! Härligt.

När det är helg så är det för många (inte alla) så självklart att det skall drickas alkohol bara några glas vin det är avkopplande en fredag kväll det hör till!

När jag var barn så trodde jag på fullaste allvar att det var precis så att man skulle dricka när man kopplar av att det var så man gjorde för att det var helg.Jag var ju barn och barn gör inte som vi säger dem gör som vi gör de tror mer på det dem ser än hör.

Mina föräldrar dem började nog sin alkoholkarriär just så att dricka för att koppla av på helgen och smygande kom anledningar till att dricka alkohol , Att se till att det antingen blev fest och om det kom en motgång så var det också en ypperlig anledning att dricka alkohol att döva smärtan.

Sakta tog drogen övertaget. Ja alkohol är en drog den använder man för att nå ett berusningssyfte. Valium och Hasch är inte legalt tex men det används också i berusningssyfte och alkohol är minst lika beronde framkallande om inte värre till och med eftersom man ju alltid kan komma på en "legal" anledning att berusa sig men "några öl" eller "några glas vin".

Alkohol är också i regel inkörsporten till tyngre droger utan att ha någon som helst vetenskaplig studie att luta mig emot så är jag rätt säker på att de flesta som testar tyngre droger inte gör det utan att ha alkohol i kroppen.

Jag brukar tänka och undra hur det känns för barnen när mamma och pappa luktar alkohol helg efter helg när dem skall kramas godnatt.

Jag tror inte att föräldrarna frågar sina barn. Jag är säker på att barn som är sina föräldrar lojala inte heller säger att det är jobbigt med lukten och att det känns konstigt när mamma och/eller pappa inte är sig själv.

En del anser att ja men vaddå om man dricker med måtta så är det ju ingen fara! Det är ju normalt så normalt umgänge till alkohol det är ju bara bra om dem lär sig det.

Finns det något normalt umgänge till alkohol?

Alla alkoholister hade en gång de där första gångerna ett "normalt" umgänge till alkohol. Vad jag vet så har ingen alkoholist sagt de första gångerna de drack alkholol Hej och hå jag tänker bli sjuk i alkoholism!

Ken Ring har skrivit en stark låt om alkoholismen




När jag hör denna låten så tänker jag att för min del alkoholismen den rinner i mitt blod allt som har hänt kommer INTE att hända en gång till.

Mina barn skall aldrig behöva känna så.

Jag kan bli ifrågasatt varför jag är så tråkig numera och sällan dricker alkohol jag dricker jag med men inte särskilt ofta jag bjuder på att vara tråkig för jag vet att alkoholismen har runnit i mitt blod .

Vägen dit är - Men en öl är ju gott en fredagskväll efter jobbet elller ett par glas vin

5 kommentarer:

  1. Saknar erfarenhet av det, men dricker ändå väldigt lite. Självvalt. Gillar inte att tappa koncepterna och kontrollen.
    En vän till mig skriver nu på en bok i ämnet. Hon var gift med en som föredrar alkohol framför sina barn. Hon skriver om hur barnen mår, hur de saknar. Läs gärna det som är utlagt här: http://www.kapitel1.se/sirpa-hotti/din-tornekrona

    SvaraRadera
  2. Ja det finns annan alkoholism än gubbarna på parkbänken, t.ex. den där salongsberusningen då man ska "diskutera" och inte märker att man kränker och sårar andra. Och sen kan det trappas upp sakta eller mer dramatiskt.
    Jag använder inga berusningsmedel, är glad för att det hejdlösa festande bara blev ett par år runt 20-årsåldern... det hade lika gärna kunnat sluta på parkbänken

    SvaraRadera
  3. Paula jag läste den bloggen innan jag skrev här. Blir bedrövad att det tyvärr finns de som kan skriva så starkt så verkligt för när man vet att det är en verklighetsförankrad berättelse och att det hon skriver är ord på ett helvete som både hon och barnen varit med om. Att sätta ord på det som hon är starkt!

    Gunilla du har så rätt inte bara parkbänken de finns på tror det är tvärtom där finns det minst av dem de flesta döljer det med "legala" anledningar. Om det inte finns någon så fixar de sig en anledning.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet.

    Alkoholism sägs ju vara en sjukdom, men tillskillnad från många andra sjukdomar lägger ofta den sjuke skulden på närstående. Det bli medberoende. Vilket det ofta inte talas så mycket om. Man får liksom skämmas i det tysta, och tro att det är man själv som gjort fel. "om jag bara hade gjort på ett annat vis" etc. Man gömmer flaskor, städar, lagar mat donar och fixar för att sen se på hur allt raseras igen. Gör att barn tvingas växa upp i förtid, bli lillgamla.

    Tycker det är oacceptabelt att dricka sig full i närhet av barn.Så bra skriviet.

    SvaraRadera